Informatieverzoek van de bank

Ik heb een informatieverzoek ontvangen van de bank. Wat nu?

Het kan gebeuren dat u een brief krijgt van de bank. Een brief waarin de bank vraagt om aanvullende informatie over het gebruik van de betaalrekening. De bank wil dan uitleg over transacties. Denk dan aan stortingen of overboekingen. De bank noemt dit zelf vaak een informatieverzoek of klantonderzoek.

 

Het kan zelfs zover gaan dat de bank het al heeft over het opzeggen van de bankrelatie, het bevriezen / blokkeren van de rekening, u wil opnemen in het incidentenregister of zelfs het extern verwijzingsregister. Wij kunnen u helpen!

 

De advocaten van ons kantoor gebruiken geen typische advocatentaal met veel moeilijke woorden. Wij willen mensen gewoon zo goed mogelijk bijstaan en zo goed mogelijk van informatie voorzien.

Waarom stuurt de bank mij een informatieverzoek?

In de Europese politiek is het tegengaan van witwassen steeds belangrijker geworden. De verantwoordelijkheid om witwassen te bestrijden is daarbij ook neergelegd bij financiële dienstverleners zoals banken. Een aantal van die dienstverleners hebben al torenhoge boetes opgelegd gekregen, omdat ze onvoldoende deden om witwassen tegen te gaan. Complete klantenbestanden werden doorgelicht. Steeds meer mensen en bedrijven krijgen dus een brief op de mat met een informatieverzoek. De bank moet dus toezicht houden en wil uitleg.

 

Op 8 juli 2020 werd in verschillende landelijke media bekend gemaakt dat verschillende banken op grote schaal gaan samenwerken tegen witwassen. Dat kunt u onder andere hier lezen

 

In die brieven van de bank wordt eigenlijk altijd verwezen naar de Wft en Wwft. Dat zijn twee wetten die ook veel verplichtingen bevatten voor banken. De Wft staat voor Wet op het financieel toezicht. De Wwft staat voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

Hoe zit het met contant geld?

Het hebben van contant geld is natuurlijk niet verboden. Betalen met contant geld of betaald worden met contant geld is ook niet verboden. Toch ligt contant geld onder het vergrootglas. Dat heeft allemaal te maken met de eerder genoemde Wwft. Die wet heeft daarbij ook grote consequenties voor ondernemers die dure goederen verkopen. Denk aan autoverkopers, juweliers etc. Wij merken dat deze ondernemers steeds vaker een brief krijgen van de bank.

 

Ook hier kunnen wij helpen. Wij leggen de regels uit, schrijven voor u de reactie aan de bank en helpen bij het opzetten van beleid.

 

In 2023 diende een interessante zaak bij de rechtbank Gelderland. Een ondernemer werd door klanten vaak met contant geld betaald. Dat was de bank een doorn in het oog. De bank ging over tot het opzeggen van de bankrelatie. Hier maakte de rechter korte metten mee. De rechter overwoog dat contant geld immers nog steeds een wettig betaalmiddel is en dat de klant van de bank zo goed als hij kon, had meegewerkt aan het beantwoorden van de vragen van de bank. De klant hield goed zijn kasboek bij en nam bijvoorbeeld geen biljetten meer aan van EUR 200,00 en EUR 500,00. Die uitspraak van de rechtbank leest u hier.

Wat is witwassen precies?

Wij hebben op deze website een uitgebreid artikel over alle ins and outs van witwassen. Dit artikel lees u hier

Opzeggen bankrelatie, intern en extern verwijzingsregister.

Opzeggen bankrelatie

De bank kan ver gaan. Zo kan een bankrekening worden geblokkeerd en kan de bankrelatie worden opgezegd. Ook wanneer iemand bijvoorbeeld al zijn hele leven bij die bank gebankierd heeft. De toon die de bank hiervoor kiest, is vaak niet prettig. Het gebeurt dat u in een brief wordt beschuldigd van fraude zonder dat u de mogelijkheid heeft gekregen uit te leggen hoe het met de transactie(s) zit.

 

De bank heeft een tamelijk grote vrijheid met wie zij zaken wil blijven doen. Zij mogen dus vragen stellen en medewerking eisen. Toch bent u als klant niet vogelvrij. De bevoegdheid van de bank is dus niet onbegrensd. Zo is de bank ook gebonden aan de eisen van redelijkheid en billijkheid.

 

In de informatieverzoeken van de bank, staan vaak meerdere vragen. Helemaal aan het einde van de brief wordt dan al gezegd dat het niet beantwoorden of niet volledig beantwoorden van de vragen van de bank ertoe kan leiden dat de bankrelatie wordt opgezegd. Wij kunnen u hiermee helpen.

Intern verwijzingsregister

Het interne verwijzingsregister wordt ook wel het incidentenregister genoemd. Een opname hierin is in beginsel alleen toegankelijk voor de organisatie die overgaat tot opname. Een voorbeeld: de bank X is van mening dat er sprake is van frauduleuze overboekingen. De persoon om wie het gaat, wordt opgenomen in het incidentenregister. Die opname is dus niet toegankelijk voor bank Y en Z.

Extern verwijzingsregister

Een van de meest vergaande maatregelen die de bank kan nemen, is het opnemen in het externe verwijzingsregister. Dit wordt afgekort als EVR. In de praktijk komt die EVR opname er op neer dat het openen van een bankrekening bij een andere bank heel lastig kan worden. Ook kan die EVR opname negatieve consequenties hebben voor het aanvragen van een hypotheek. Iemand wordt als het ware financieel vleugellam gemaakt en op een ‘zwarte lijst’ geplaatst.

 

De bank mag alleen overgaan tot op een opname in het externe verwijzingsregister als er voldaan is aan drie voorwaarden. Die voorwaarden zijn;

 

  • er moet sprake zijn een gedraging die een bedreiging vormt van de integriteit van de financiële sector
  • sterke aanwijzing dat de persoon betrokken is bij die gedraging
  • de opname in het register ook proportioneel is

Wij zijn wij en wat kunnen wij voor u doen?

  • Wij zijn een advocatenkantoor. Onze naam is Zuketto Hermens Advocaten.
  • Neem contact met ons op als u een informatieverzoek van de bank heeft ontvangen of bent gebeld met het verzoek om uitleg van transacties. Bedenk goed dat slecht doordachte antwoorden op vragen van de bank, later in uw nadeel kunnen werken. Misschien zelfs tot een onderzoek van het openbaar ministerie, terwijl dat achteraf misschien niet nodig was.
  • Wij kunnen u helpen bij het geven van uitleg aan de bank op het informatieverzoek, het maken van bezwaar tegen het blokkeren van uw rekening, het opzeggen van de bankrelatie, de opname in het incidentenregister en de EVR opname. De meeste banken geven u twee weken de tijd hiervoor. Het is dus belangrijk snel te reageren. Ons kantoor staat zowel bedrijven als particulieren hier succesvol in bij. U kunt snel bij ons terecht voor een afspraak.
  • Wij zijn bereikbaar op 0683568246  U krijgt dan meteen advocaat en partner van kantoor Peter Hermens aan de lijn. U hoeft uw verhaal dus niet eerst uitgebreid aan een secretaresse uit te leggen. Wilt u liever worden teruggebeld? Geen probleem. U kunt ook het online contactformulier invullen dat op deze site staat. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
  • Het eerste telefoongesprek is altijd gratis. Wij stellen dan de nodige vragen om zo de situatie in kaart te kunnen brengen. Daarna vragen we ons de relevante stukken per mail te sturen. We maken dan eerst een quick scan waar we een vast bedrag voor afspreken. Al gelang de omvang van de relevante stukken zal het bedrag voor die quick scan tussen de EUR 250,00 en 500,00 exclusief BTW en exclusief 7% kantoorkosten zijn. Voor dat bedrag brengen wij in kaart of wij juridisch iets voor u kunnen doen en zo ja, wat. Daar hoort ook een uitgebreider telefoongesprek of een gesprek op kantoor bij van maximaal 60 minuten.
  • Als wij na de scan tot de conclusie komen iets voor u te kunnen doen, maken wij altijd duidelijke financiële afspraken. We sturen dus geen onvoorziene facturen.
  • Als u behoefte heeft aan een afspraak op kantoor, dan kan dat natuurlijk. Ons kantoor heeft twee vestigingen; Rotterdam en Maastricht.

Witwassen - Problemen met justitie

9 Reacties

  1. P

    Nadat ook ik een informatieverzoek had gekregen van mijn bank heb ik eerst zelf getracht om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. De zweer werd al snel grimmig omdat ze steeds dieper op mijn antwoorden in gingen en uiteindelijk gingen dreigen om mijn bank overeenkomst te beëindigen als ik de vragen niet juist beantwoorde.
    Gelukkig was daar Peter die het echt fantastisch heeft overgenomen.
    Na het eerste telefonisch contact met Peter voel je je al een stuk beter.
    Hij reageert snel, helder, kan het fantastisch verwoorden in mails naar de bank en komt met oplossingen waar je zelf niet aan denkt.
    Daarnaast is hij ook resultaat gericht want na 3 keer mail verkeer met de bank hebben ze geen vragen meer gesteld.
    Heb het contact met Peter als zeer plezierig ervaren.
    Thanks Peter.

  2. PS

    Ontzettend goed geholpen door Peter, duidelijke communicatie, sociaal en een stuk vertrouwen.
    Peter heeft ervaring wanneer er problemen zijn met de banken. Ga niet zelf hiermee aan de slag, maar neem contact met hem op.
    Thanks!

  3. S de J

    Vorige week maandag contact opgenomen met Peter Hermens ivm dat er vanuit de bank een klantonderzoek naar ons ingesteld was. Peter stond ons direct te woord en heeft snel gehandeld door een Quikscan uit te voeren. Het contact hebben wij heel prettig ervaren en persoonlijk. Uiteindelijk hebben wij het advies van Peter overgenomen en hopen we nu op een goede afloop. Zou Peter zeker aanraden, omdat hij veel kennis en verstand van zaken heeft.

  4. NJ

    Eergisteren gebeld met Peter Hermens en vandaag op adviesgesprek geweest. Peter is een prettige, rustige man met uitgebreide kennis van zaken.
    Mijn situatie in een notendop uitgelegd en in een uur tijd een gedegen advies gekregen om weer verder te kunnen. Ik raad ieder persoon aan vooraf advies in te winnen bij Peter en niet te wachten totdat het uit de hand loopt.

  5. S

    In 1 woord…TOP!

    Ik was al weken, nee maanden, aan het corresponderen met een kwestie bij de bank.
    Met de hulp van Peter Hermens, was dit binnen enkele weken, opgelost. Dit heeft mij een hele boel tijd gescheeld. Hij is:
    -Zeer kundig,
    -Zit er “boven op”, binnen hele korte periode werd alles afgehandeld, in mijn geval dan.
    -Geen dure woorden, maar gewoon Jip en Janneke taal..
    -Heldere communicatie zowel telefonisch als schriftelijk,
    -Hele duidelijke uitleg, alles wat hij voor je doet, wordt stap voor stap uitgelegd.
    Ik kan een ieder die met zulke problemen te kampen heeft hem van harte aanbevelen.
    Peter, je bent een Topper!!!

  6. E van B

    Peter Hermens verstaat niet alleen zijn vak als advocaat uitstekend, hij is ook sociaal en reageert vlot en adequaat. Dank je wel Peter!

  7. M van A

    Zeer goed geholpen. Snel, deskundig en reageert zelfs in het weekend als er vragen/zorgen zijn.
    Top kwaliteit.

  8. Francis

    Ik ben echt goed geholpen in alle problemen met de bank. deze gasten zijn niet goedkoop, maar voor goede hulp moet je hun bellen.

Plaats hier een openbare vraag of reactie